söndag 13 juli 2008

Sol. Semester. Sélim.

Idag:
- promenerar jag med Hilda runt söder i solen. Det skiner och gassar och man vill bara, trots vattenskräck, slänga sig i det vatten som omger vår vackra stad.

- fortsätter jag läsa på Sélim Nassibs vackra bok om Om Kalthoum. Den är så vacker och fin och drömmande. Bara omslaget ger mig lyckorus:


Här finns den att köpa.

Andra bra böcker som sysselsätter min fantasi just nu är:

Jeanette Wintersons "Vintergatan går genom magen"- en gåva från Mattias,

Malcolm Lowrys andra upplaga av "Under the volcano"- en bok om en försupen karl där frun i andra upplagan blivit systern,

Vitezlav Nezvals "Valerie and her week wonders" - en fantastisk gothroman,

och slutligen:
"Odöda, odröma" av Magnus Hedlund. Tyvärr har mina förväntningar inte (än) infriats. Språket är vackert, om än lite utdraget och väl beskrivande, men handlingen för mig inte framåt så som jag önskar.

När jag känner mig redo ska jag börja med Alakoskis "Svinalängorna". Jag köpte den i tro om att jag skulle läsa den det första jag gjorde varje morgon, men än har jag inte öppnat den. Den känns...mastig, djup och kanske har alltför mycket historia och verklighetsanknytning för att jag ska attraheras av den.

Nu är det dags att springa till Hill.
Hej!

Inga kommentarer: