fredag 14 november 2008

Är det fredag?

Med ett känsloliv som lättvindigt nog kan liknas vid en berg- och dalbana är hösten både rolig och tråkig. Jag brukar ha alldeles för mycket att göra för att sparka löv, tänka romantiserande tanker om framtida skridskoåkning ute i Saltis (som nästan aldrig blir av) och ständigt titta på datorn vilken dag det faktiskt är. Igår var jag tvungen att titta tre gånger för att vara säker på att det var onsdag. Eller torsdag.

Efter jobbet gick jag och Adriane till min kompis Jonatan, även kallad Fläckzz. Han jobbar på pr-byrån StrandbergHaage som huserar på Tegnérgatan högre del. Vi mötte upp några kompisar och började med en öl i närheten för att sedan bege oss mot pingisspelande och pizza. Det var faktiskt riktigt trevligt.

Det känns ibland som om hela världen har gått på Berghs (ja, jag vet att det finns en värld utanför reklamen. Den kallas politik.) men igår var det nog så att en tredjedel var där. Jag träffade min kompis Yoav som är pressekreterare under Nyamko Sabuni. Han är en av dem som spelar dodgeball och även en av de få som presenterar sig med sitt hela namn ("Hej, Yoav Bartal") vilket i sig är rätt fantastiskt. Jag åt pizza och drack bjudöl. Åt lite godis och diskuterade fragmentarisk kortprosa (typ Cilla Neumann) med Jerker Virdborg helt kort. Han berättade att hans nästa bok kommer ut någongång efter årsskiftet och att den är minst lika läskig som de förra. Han har bytt förlag och beskrev det i lätta ordalag som en liten separation där många känslor spelar in.

Jag måste skriva klart det där jag jobbar alldeles för sällan med. Jag vill också kunna byta förlag och jämföra det med diverse krämpor och giftermål.

Mina tjejer skulle gå på nyinvigning av Spyan (som de verkar ha ungefär en gång per år) och hänga i hemliga rum där Salvatore skulle släppa in dem. Jag åkte hem i sällskap av Hakim och Lukas. Den senare även kallad Doktor Didon. Han borde egentligen kallas Globetrottern så mycket som han reser. Nyss hemkommen från Marocko ska han vidare till Costa Rica på tisdag och surfa.

Jag vill också surfa. Men då måste jag övervinna min vattenskräck.

För övrigt har Adlibris helt missuppfattat min beställning. Jag ville hämta mina böcker på Grev Turegatan. Inte Tjärhovsgatan. Tycker att det är en väsentlig skillnad.
Man kanske borde uppfinna ett mer användarvänligt system för dessa jäkla bokbeställningar. Det blir fel varje gång.

Nu ska jag snacka lite med holländaren mittemot.

//F

Inga kommentarer: